onsdag, juli 7

Samhället

Ibland kommer tankarna på det här med "samhället har skapat".
Vi har diskuterat det en del med vänner och bekanta.
Hur vi bor, hur många barn vi får, när vi får dem, hur mycket utbildning som krävs, hur vi ser ut och vad vi gör påverkas av "samhället".
Vi utbildar oss längre, tar studielån, har inte råd att köpa hus, flyttar från landet in till stan, väntar med barn tills vi blir för gamla och då går det åt skogen å vi får om vi har tur ett barn genom provrör, vi tränar på att andas (helt jäkla sjukt) genom att gå på yoga å det som egentligen var helt normalt att äta förr är numera kallat ekologiskt. Umgås med varandra gör man genom precis det som du läser nu - bloggar, facebook och annat som kräver elektronik.
Vad fan hände?
Jag älskar ny utveckling och moderniteter så jag kommer inte säga det var bättre förr men när blev "samhället" skyldigt till livets problem och sattyg?
"Samhället" kräver att vi pluggar vidare för att få ett bra jobb som betalar bra så vi har råd att hitta ett boende där barn får plats?
"Samhället" talar om för oss att vara smala, äta rätt, träna, gå regelbundet till frisören, ha megamycket klabbigt läppglans på läpparna, pluta med dem och skjuta fram brösten när vi blir fotograferade?
Vad är det för skit?
Jag undrar när "samhället" ska ta tag i problemen med människorna som hamnar utanför "samhället"....
Å varför i hela fridens namn bryr jag mig om vad "samhället" anser är det rätta?
Jag har en egen fri vilja att göra som jag vill med mitt liv. Men ändå är jag precis där "samhället" vill att jag ska vara!!! Välutbildad med studielån, bor i hus som är nytt så en himla massa personer fick arbete för att skapa mitt boende, fjärrvärme (tjoho), gillar ekologiskt och närodlat men tränar inte på att andas genom att gå på yoga.. Andas kunde jag från födseln - eller minuterna efter iaf.. Jag behöver inte stå på ett ben och se ut som ett träd för att kunna andas..
Dessutom har jag inte tålamod till det.

Inte blev jag ett dugg klokare av att skriva detta mer än att jag än en gång förvånas över att jag inte kommit längre i mina tankar kring "samhället" och dess påverkan på mitt liv.

3 kommentarer:

Nanna sa...

Jäkligt bra skrivet. Det är ju så det är, sjukt nog.
Man ser ju hur dagens generation ser på världen...

Sara T sa...

Själv tycker jag yoga är en ganska bra träningsform. Jag brukar dock inte bry mig så mkt om det där med andningen utan fokuserar på själva övningarna som faktiskt kan vara rätt tunga. :)

Det har nog "alltid" funnits ett tvång utifrån för hur man bör göra och leva sitt liv, ivf så länge samhället har funnits. Men som sagt svårt att stå emot detta!

sandyekman sa...

Sara - yoga är jättebra träning precis som andra österländska varianter! Men inte just för mig;)
Tålamod är ju inte precis min starka sida, hehe.

Nanna - tack!