måndag, januari 12

Tankar och funderingar

Det börjar närma sig mars. Då ska vi flytta till Talludden.
Konstigt.

Det som finns i tankarna mest just nu är diverse lösningar.
Hur gör vi med takhöjden i badrum/tvättstuga. Kommer min efterlängtade garderob bli för liten? Å hur i hela fridens namn kommer stora badrummet se ut - skräck?!

Är otroligt nöjd med vissa lösningar och tror trappan kommer bli jättefin med lilla belysningen också. Hoppas att köket känns ok trots allt och att en sån där PowerPort går att ha i hörnskåpet.

Vi klurar också på det här med möbler och TV.
Ny soffa vill vi ha men hur ska den se ut och vilken färg? Matsalsmöblemanget vet vi ju vad vi vill ha redan. Barstolarna har vi nog också bestämt oss för. Så är det sökandet efter rätt fotpallar till våra fåtöljer.. Vi letar sängram till den andra sängen som står i Gårdebo. Den sängen är mycket högre så vad passar då? Vi hittade en sänggavel igår som vi gillade men tips mottages tacksamt!

Tv är ju inte det lättaste heller. Plasma eller LCD och vilken storlek å ska det vara FULL HD osv.. Har fått tips av en jobbarkompis om Panasonic Viera TH-42PZ8, någon som har en sån?

Hur kommer det funka med IP-lösningen på allt? FastTV, telefoni osv. Många tankar..

Just nu längtar jag otroligt mycket efter leverans nummer 2 för att få se allt komma på plats. Januari och februari kommer bli spännande månader.
Dessutom fyller vi båda år! Dick redan imorgon.

Två små knattar till har tittat ut under början av 2009. Lilla Mira kom 2 januari å några dagar senare kom Jack. Grattis till JoKo å RiRu å Caroline å Johan till era nya familjemedlemmar.
Hittills bara en tjej.. Nu får vi vänta till slutet av mars, början på april innan nästa gäng småttingar ska komma. Då kommer många på en gång så kanske kan en liten tjej till välkomnas.
Vi får se vad Martina, Johanna, Elin, Anette och Anna har i magen.
Det blir många bebisar i Talludden i sommar:)

Hoppas ni kommit in i bloggandet igen mina kära vänner.
KRAM Sandra

7 kommentarer:

Maria sa...

Hej där, ET här;-)

Nu har jag vaknat från min dala och konstaterar att jag bara MÅSTE ta igen allt jag missat medan jag sov under min julledighet.

Vad du funderar... inte konstigt. Nu är det närmare än du tror och nu börjar det roliga. Att se saker och ting verkligen ta form, att slippa se isolering och öppna väggar. Svinkul period har ni framför er. Det är svårt att se det roliga i det när man egentligen bara längtar till det hela är klart, men det är kul. Tro mig:)

Jag ska försöka ge dig lite input med belysningen. Det kanske är försent, men jag fösöker ändå.

När det gäller fiberoptik har jag nu efter att ha levt med det ett tag konstaterat att lyset är väldigt kallt. Till all tur har jag ju en egen elis så han får fixa vartefter jag gnäller. Han har fått sätta i dimmers på de ställen vi har fiber. På så sätt när man dimmrar ner blir ljuset behagligare. Den typen av belysning ska ju inte lysa upp utan mer vara som en liten effekt. Bäst passar den i bastun tycker jag och där är inte skenet kallt.

Att ha infällda spottar i alla smygar ångrar jag INTE. Men se till att de får dimmer. Man vill ju kunna ha mysbelyning där. Det som kan vara jobbigt med alla spottar i smygarna är att det blir kaka på kaka om man även vill ha en snygg fönsterlampa. Dessutom är det svårt att hitta persienner/rullgardiner/lammeller och sånt då spottarna faktiskt sitter lite i vägen. Det är viktigt att kolla vad för behov man har för övrigt i just de fönstrena.

Detsamma gäller spottar överallt taken. Jättesnyggt och praktiskt, javisst. Fast jag har haft skitsvårt istället att hitta snygga lampor att kompletera den belysningen med. Många sätter på tok för många spottar i taken, det behövs faktiskt färre än man tror. Tex i badrum, där sätter väl de flesta spottar. Jag använder mina ytterst sällan. Jag tänder spottarna i fönstersmygarna (har tre fönster i stora badrummet) Det räcker gott och väl. Vill jag se facet ordentligt i spegeln tänder jag lampan som sitter i badrumsspegeln. Bastar vi har vi mysbelysning, fibern i bastun och neddimrade fönstersmygar. Nej när jag tänker efter har vi ALDRIG takspottarna tända. Möjligtvis när jag städar när det är mörkt ute då.

Dina lampor du visade i ditt tidigare inlägg var jättefina. Jag gillar särskilt de svarta på tre ben, och de dära som ser ut som svarta glödlampor. Ska bli kul att se vad du väljer för taklampa över ditt skitsnygga bord jag sett att du kanske ska införskaffa. Jag har fortfarande inte lyckats hitta en lampa som passar. Vi har ju som du redan vet fiber optik ovan bordet där det är högt i tak samt spottar i samtliga smygar vid matsalsdelen. Skitsvårt som du kanske förstår!

Förlåt gumman för att jag inte svarat tidigare på dina frågor, har dåligt samvete över det. Det är så svårt att tycka till på det här sättet. Egentligen skulle jag vilja att du kom hem till mig och såg i lugn och ro live hur det ser ut här och sedan över en kopp kaffe skulle jag beskriva alla för och nackdelar med allt vad belysning är. Dessutom skulle du säkert få ett och annat expert råd från gubben min;-)

Ps. nu har jag säkert stavat som en kratta. Orkar inte korläsa. Sorry;-) Ds.

Lycka till nu med dina lampor.

Kramar Maria

Anonym sa...

Hej!'
Vill bara tipsa om att köpa powerporten från Tyskland. MKT billigare än att köpa i Sverige. (Fast det kanske du visste redan?).

mvh
Titti

Palmerska villan sa...

Inredningen....det är ju det roligaste...men svåraste!

Palmerska villan sa...

en bild på mira på bloggen...bara för dig Sandra!

Anonym sa...

Mycket funderingar har man, men allt brukar falla på plats (så småningom). Ville bara titta förbi eftersom du brukar titta förbi hos mig. Jag är hemma med min lilla kille som fick vattenkoppor idag, så nu har jag lite tid att surfa. Med tanke på nummer funderade jag oxå på att ha bokstäver, men FEMTON är väl långt, men SJU funkar ju mycket bättre. Nu hoppas vi att tiden flyger iväg till mars, eller hur! /Kram Anna

Anonym sa...

Mycket funderingar som snurrar i tankarna nu förstår jag! Kan förstå att det är mycket som ska på plats nu så här i slutskedet, men det måste ju kännas spännande samtidigt! Ta det lugn och hasta inte fram några beslut utan vänta hellre tills ni känner er säkra på hur ni vill ha det är mitt råd...

Du har något att hämta hos mig om du vill;)

Kram Malin

Palmerska villan sa...

det blir nog blyertsgrått på golvet och vita väggar med en pelare upp i golvet där blandaren är.