tisdag, oktober 14

Tips på dukning önskas

Tänk er själva hur tråkigt det känns att bjuda hem vänner till den sunkiga lägenheten när man vet att snart så bor man i sitt nya fräscha hus med sjön som utsikt. Det känns så där. Eller rättare sagt, det känns pisstråkigt!!!

Men nu är det iaf så. Den 25 okt är det dags igen för åka-runt-festen i lilla trästaden. Ett otroligt arrangemang som kräver mycket logistik. För er som inte vet vad det är så kommer här en kort förklaring.

Förrätt hos ett par, huvudrätt hos ett annat och efterrätt hos ett tredje, avslutas med stor fest.
Massvis med par åker runt hos varandra och umgås samt äter gott. Förra året hade vi förrätt och i år fick vi efterrätt. Totalt är vi 6 personer som ska avnjuta god efterrätt hos oss kl 21:30.

Nu till mina frågor till er. Tips på dukning och tips på god efterrätt som man kan förbereda, helst dagen innan.

Förra året hade vi svart och vitt på bordet. Jättesnyggt och jag funderar på favorit i repris.

Vi har sådana här kaffemuggar. Kommer från Design House Stockholm.

Vi har vanliga fyrkantiga assietter men jag tog en webbkoll på IKEA och hittade massa roligt och fint där. Vad tror ni skulle passa? Det får inte bli för rörigt.. Vi kommer ha vit linnéduk på bordet, jag har vita servetter med servettringar till eller så knyter jag svart papperssnöre runt. Eller har ni andra tips på just servetterna? Ok, här kommer det jag hittade på IKEA.
Assitter i serien SYNTES i olika utformningar.





Vattenglas som heter GODIS!
Glas i serien SKIR.
Fina blockljus i olika färger!



Nå vad säger ni bloggläsare. Hur skulle ni vilja att det såg ut när ni kommer på besök för att avnjuta en god efterrätt och vad skulle ni vilja att jag serverade er?
Tips på annat än IKEA är så klart helt ok men jag är inte sugen på att betala multum eftersom vi har finfina grejer som dessvärre ligger nerpackat och inte får plats i lägenheten:(
Over and out!

9 kommentarer:

All is pretty sa...

Satsa på det ni har hemma, de fina muggarna och de kvadratiska assitterna - låter väldigt fint! Sen skulle jag satsa på några fina blockljus i orange och gult och dekorera med höstlöv och fina blommor i samma färger som ljusen. Kanske små låga blomsterarrangemang?

Goda desserter som är enkla att förbereda är ju kladdkaka (jag har bästa och enklaste receptet om du vill ha) med hallongrädde. Eller pannacotta med färska bär. Eller något höstigt med äpplen, ha dock inga bra förslag där...

Hoppas det blir en kul fest, har ju hört om lyckade cykelfester på andra små orter tidigare.

Kram I

sandyekman sa...

Tack för tips I.
Jag har funderingar på en vit chokladkladdkaka.
http://www5.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=14513

Eller den här http://www5.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=18185

I helgen dukade vi med äpplen och det blev jättefint. Du får gärna maila recept till mig!
KRAM

Vitudden sa...

Hejsan!

jag tycker precis som "All is pretty" att ni ska använda det ni har hemma med lite höstfärger som dekorationer, lite lönnlöv, rönnbär kanske. Sen har jag en kladdkakefavorit som helst ska göras i förväg för då blir den godast.

Lycka till!
Ulrika

Anonym sa...

Kör på svart och vitt. Det är grymt snyggt.
Gärna lager på lager duk på bordet.
Ljus i svart och vitt och kanske lite färgade tulpaner eller liknande som bordsdekoration. Alternativt rosor (huvuden) i en skål.

Taklyftet sa...

Jag håller med de föregående kör med det du har men piffa kanske upp med några färggranna servetter eller dekor.
Tips på god efterrätt är Leilas, Blueberry chese cake. Jag har testat det själv och den är vansinnigt god.
Du hittar receptet på http://recept.nu/1.15858/leila_lindholm/bullar/new_york_cheesecake_med_blabar
Kram

Linda W sa...

Hej hopp!!
Såg din blogg på facebook, tillagd i favoriterna nu ;)
Åka runt ger en ångest, men det är ju årets roligaste fest.
Panacotta är ju bra förrätt man kan göra dan innan, går ju göra hur många olika sorter som helst. Och det är ju riktigt smaskigt. Ska ju inte vara för mycket o mättande, för man brukar ju redan vara mätt.
O kör på det du har hemma.
Nu får ju jag riktigt beslutsångest ;)

Kram kram

Jorma sa...

Hemmagjord glass är inte att fnysa åt, snabbt o lätt att göra. Och så kan man smaksätta lite hur man vill.

Palmerska villan sa...

såg ni att jag vinkade!!

sandyekman sa...

TACK FÖR ALLA TIPS!!
Lovar att visa upp dukningen och efterrätten här sen!
KRAM